Pinterest, de perfecte tool voor bladenmakers

There’s a new kid in town. En als de verwachtingen kloppen dan zou dit zomaar eens het volgende grote ding kunnen zijn.

Pinterest is een virtueel prikbord. Je maakt er een account aan, installeert de ‘bookmarklet‘, en verzamelt er afbeeldingen die linken naar toffe, mooie, inspirerende informatie op het web. En natuurlijk is het een sociaal netwerk. Dat wil zeggen: net als op Twitter volg je de ‘boards’ van anderen. Anderen, dat wil zeggen: vrienden, bekenden, onbekenden, blogs, merken. En… tijdschriften. Want door de combinatie beeld, tekst + link is Pinterest uitermate geschikt voor bladenmakers.

De feiten
Pinterest bestaat al sinds 2008, maar is altijd nog in beta. Dat wil zeggen: invite-only. Bijna 12 miljoen ‘pinners’ hebben zo’n uitnodiging weten te bemachtigen. Pinterest is een enorme traffic aanjager en genereert nu al meer verkeer naar websites dan Youtube, Google+ en LinkedIn bij elkaar opgeteld. Een groot gedeelte van dit verkeer klikt direct door naar webwinkels. Tenslotte lijkt Pinterest echt een vrouwenaangelegenheid: 95% van de gebruikers is vrouw.

Waarom is Pinterest zo populair?
Vroeger scheurde ik artikelen uit tijdschriften. Ik stopte ze in mapjes en bewaarde ze voor later. Voor die ene keer dat we inderdaad een weekend naar Parijs gingen. Herkenbaar? Pinterest is de digitale variant van zo’n knipselmap. Nog nooit was het aanleggen van een verzameling zo gemakkelijk. Of het nu gaat om praktische verzamelingen (recepten, infographics), inspirerende verzamelingen (quotes, foto’s, kunstwerken) of verkapte hebzucht (schoenen, kleding, sieraden, auto’s). Daarnaast is het een slimme, gemakkelijke manier om moodboards samen te stellen. Bijvoorbeeld voor een bruiloft, de baby-uitzet of een nieuw in te richten slaapkamer. Tenslotte is er natuurlijk de factor die alle sociale netwerken met elkaar gemeen hebben: expressie.

Wat moeten wij bladenmakers daar dan mee?

Schermafbeelding-2012-02-16-om-00.12.52-243x290Antwoord 1: experimenteren. Zorg nu voor een account en doe er gewoon je ding. Tuurlijk, het meerendeel van je doelgroep is ongetwijfeld nog niet op Pinterest aanwezig en heeft er waarschijnlijk zelfs nog nooit van gehoord. Des te meer reden om het platform nú te ontdekken. Kijk er rond en beoordeel of het iets voor je is. Of je er persoonlijk, met je collega’s of officieël vanuit het tijdschrift iets mee kan. Daarmee lift je voor een stukje mee op het nieuwe, frisse en innovatieve karakter dat de Pinterest momenteel heeft. En: je valt snel op.

Op dit moment is 101 woonideëen met 1158 volgers de nummer één op pingids.nl. Een overzicht Nederlandse Pinners (nog volop in ontwikkeling) gemaakt door Michiel Berger.

Tweet, like, pin

Etsy.com was één van de eerste websites die de ‘pin this‘-button toevoegde. Een button waarmee je het gebruikers makkelijk maakt de foto’s op jouw site via Pinterest te delen. Voordeel: het virale effect van Pinterest. De kans is groot dat jouw foto’s binnen Pinterest verder gedeeld (‘repinned‘) worden en daarmee, uiteindelijk, ook verkeer naar je website sturen.

Schermafbeelding-2012-02-16-om-00.12.32Verzamel inspiratiebronnen

Voor art directors, stylisten en vormgevers is Pinterest de perfecte manier om inspiratiebronnen te verzamelen en online moodboards te bouwen. Nina Garcia (Fashion director Marie Claire US), Vlinspiratie (art director van 101 woonideeën) en HelloAnke (editorial art director) gebruiken Pinterest al op deze manier.

Hun collecties bestaan uit tijdschrift covers, fotografische en typografische boards. Een feest om te volgen. En het maakt nieuwsgierig naar hun eigen werk als bladenmakers.

Een digitale extensie
Géén reclamebord, maar een digitale extensie. De mogelijkheden zijn eindeloos. Deel en verzamel recepten voor traktaties, inspirerende quotes uit interviews, bijzondere zelfmaak ideeën, shoppingguides, beauty-recepten, recycle-tips, shop & uitgaansadressen, boekrecensies, mooie illustraties, infographics, archiefbeeld met een historische waarde (al je covers bijvoorbeeld), verslaggeving van mode-events. Ieder visueel te verzamelen item is geschikt. Als het maar bij je blad past. En iets toevoegt voor de mensen die je volgen.

Schermafbeelding-2012-02-16-om-00.13.23-232x290Vier tips voor de creatie van goede boards:

1. Houd het simpel en overzichtelijk

Zorg voor een heldere indeling. Hoe specifieker je boards hoe beter. Liever: ‘Toetjes voor chocolade-junkies’ dan ‘Recepten’. Hetzelfde geldt voor het toevoegen van pins: mooie foto’s, heldere (korte) beschrijving en altijd voorzien van de goede deeplink.

Het lijkt misschien aantrekkelijk om aparte afbeeldingen te maken en je logo af te beelden. Doe. Dit. Niet. Pinterest is een platform t.b.v. contentsharing. Geen marketingplatform.

Wil je er persé meer uithalen dan alleen branding? Richt je dan op het verkrijgen van traffic. Laat de foto’s deeplinken naar een product in je webshop, het recept op je website, de volledige zelfmaakbeschrijving of een complete cityguide op je eigen website.

2. Softspots

De meest populaire thema’s op Pinterest zijn recepten, zelfmaak ideeën en home decor. Daarnaast zie je veel (reis) adressen, quotes en infographics. En net als op Youtube doen schattige en grappige baby’s en dieren (zucht) het goed. Voor ieder tijdschrift is wel een passende toepassing te bedenken. Richt je hierbij enerzijds op de populaire thema’s op Pinterest, maar zoek vooral de juiste softspots uit je blad. Welke content heb je beschikbaar die mensen zouden willen delen? De Oscar-jurken van Grazia. Mooie quotes over de liefde bij Margriet. Zo-maak-je-mooie-baby-foto-voorbeelden bij Ouders van Nu. Infographics van Quote. De levenswijsheden van Happinez. Snel-klaar recepten van Vriendin. Maak vervolgens een schema. Vaste dagelijkse pins geven jezelf én je volgers houvast.

Schermafbeelding-2012-02-16-om-00.12.013. Duik in het netwerk

Het verkrijgen van volgers werk op Pinterest vergelijkbaar als op Twitter. Het gaat om volgen én gevolgd worden. Ga niet af zitten wachten tot ‘je publiek’ je gevonden heeft. Begin actief met het opbouwen van een netwerk.

Ga op zoek naar pinners en boards die je interessant vindt. De kans is groot dat wanneer de connectie wederzijds is, zij je zullen terugvolgen en op hun beurt ook jouw interessante content opnieuw willen delen.

Pinterest lijkt op het eerste oog misschien een publicatiekanaal, maar de kracht van het platform zit hem juist in het interactieve karakter. Net als in het geval van Twitter. Deze tools gebruiken als publicatiekanaal is misschien wel de meest gemaakte fout van tradionele mediamakers.

4. Gebruik je andere sociale netwerken

Ben je actief op Twitter? Plaats sommige pins dan ook als tweets. Verwijs naar nieuwe interessante boards op Facebook of voeg Pinterest toe als een aparte tab op je Facebookpagina. Integreer Pinterest regelmatig in de content van je weblog en communiceer erover in je blad.

Voorbeelden van toffe magazine boards:

Home Decor, DIY, Lifestyle

News, gossip, opinion

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op Bladendokter.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *