Wanneer gerenommeerde ‘oude’ media zoals het NRC en BNR erover praten, kunnen we er kort over zijn. De ‘hype’ die Pinterest heet, heeft Nederland bereikt.

Rosalie blogde al eerder over het fenomeen. De website maakt deel uit van een nieuwe lichting socials, die zich in tegenstelling tot de reuzen Facebook en Twitter richten op één specifieke interesse of niche. Instagram doet het met mobiele foto’s. Spotify met muziek. Pinterest met plaatjes. Plaatjes die door de gebruikers van het web worden geplukt om vervolgens te worden samengevoegd op een ‘board‘ met mooie namen zoals  ’Anything that inspires me‘ en ’Yellow is The New Pink

yellowisthenewpink-570x291

De feiten
Pinterest bestaat al sinds 2008, maar is altijd nog in beta. Dat wil zeggen: invite-only. Bijna 12 miljoen ‘pinners’ hebben zo’n uitnodiging weten te bemachtigen. De gemiddelde bezoektijd is 89 (!) minuten per bezoeker.  Pinterest is een enorme traffic aanjager en genereert nu al meer verkeer naar websites dan Youtube, Google+ en LinkedIn bij elkaar opgeteld. Een groot gedeelte van dit verkeer klikt direct door naar webwinkels. Tenslotte lijkt  Pinterest echt een vrouwenaangelegenheid: 95% van de gebruikers is vrouw.

Nederlandse cijfers
Zoals in de meeste gevallen wanneer een nieuwe social overwaait naar Nederland, gaat ook dit keer de shizzle voor de massa uit. In Nederland is Pinterest qua gebruik zo groot nog niet. Volgens Comscore wordt Pinterest maandelijks door 52.000 Nederlandse bezoekers bezocht. (bron: marketingfacts) Zelfs Slideshare is op dit moment in Nederland groter. Maar gezien de aandacht die Pinterest op dit moment krijgt, kunnen we er op rekenen dat dit aantal net als in de VS in snel tempo zal toenemen. Op pingids.nl zien we dat veruit de meeste NL’se accounts nog veel minder dan 2000 volgers hebben. Een mooi moment om als brand manager voorzichtig je tenen in het water te steken om samen met de rest van Nederland te ontdekken wat Pinterest voor jouw merk zou kunnen betekenen.

Waarom is Pinterest zo populair?
Vroeger scheurde je misschien artikelen uit tijdschriften en stopte ze in mapjes om te bewaren voor later. Voor dat ene weekend Parijs, ooit. Herkenbaar? Pinterest is de digitale variant van zo’n knipselmap. Nog nooit was het aanleggen van een verzameling zo gemakkelijk. Of het nu gaat om praktische verzamelingen (recepten, infographics), inspirerende verzamelingen (quotes, foto’s, kunstwerken) of verkapte hebzucht (schoenen, kleding, sieraden, auto’s). Daarnaast is het een slimme, gemakkelijke manier om moodboards samen te stellen. Bijvoorbeeld voor een bruiloft, de baby-uitzet of een nieuw in te richten slaapkamer. Tenslotte is er natuurlijk de factor die alle sociale netwerken met elkaar gemeen hebben: expressie.

Pinterest voor merken?
In de ideale wereld worden jouw producten door gebruikers van Pinterest massaal ‘gepinned‘ en ‘gerepinned‘. Zo gaan afbeeldingen ‘viraal’. Inclusief een directe link naar je website of webshop. Je ziet de traffic naar je website pieken. En conversie van het inkomend verkeer is hoog.

In de echte wereld werkt het natuurlijk iets ingewikkelder. Een Facebook Page is niet per definitie een community. Een Business Blog wordt niet automatisch door potentiele klanten gelezen en een Twitter account genereert in het begin vaak maar weinig aandacht. Ook op Pinterest zul je hard moeten werken om de aandacht te krijgen die jouw merk verdient. Hoe? Dat leggen we je in 5 stappen uit.

Stap 1: Onderzoek de mogelijkheden

In de praktijk is Pinterest uitermate geschikt voor merken met een sterk lifestyle karakter. Bevindt jouw merk zich ergens in een aan mode, beauty, sport, design, kunst of reizen gerelateerde branche? Maak vandaag nog een account aan. Niet om meteen in het wilde weg te pinnen. Kijk vooral eerst even rond. Ga op zoek naar interessante gebruikers en collega’s concurrerende merken. Houd de Populair-pagina in de gaten en onderzoek of jouw producten wellicht al spontaan worden gepind.

Gebruik hiervoor het volgende trucje: Typ in de adresbalk van je browser: http://pinterest.com/source/***. Vul op de plaats van *** jouw website in, zonder http:// en zonder www. Voor de website http://www.nai.nl wordt dat bijvoorbeeld: http://pinterest.com/source/nai.nl. Je krijgt nu een overzicht van alle pins op Pinboard met jouw website als bron. Dit is meteen een mooie manier om eens in de zoveel tijd je fans op te zoeken. Door hen vervolgens te gaan volgen krijg je een mooi beeld van wie jouw doelgroep is. Bovendien loop je een grote kans dat zij ook jouw boards terug gaan volgen.

Stap 2: Tweet, like, pin
Ook al besluit je zelf wellicht niet meteen actief gebruik te maken van Pinterest, dan alsnog kan het uitermate interessant zijn om de pin this‘-button  aan je website toe te voegen.

De button maakt het gebruikers gemakkelijk afbeeldingen op jouw site via Pinterest te delen. Voordeel: het virale effect van Pinterest. De kans is groot dat jouw foto’s binnen Pinterest verder gedeeld (‘repinned‘) worden en daarmee, uiteindelijk, ook verkeer naar je website sturen. Etsy.com was één van de eerste websites die deze button toevoegde en is nog altijd één van de populairste bronnen voor afbeeldingen op Pinterest.

Overigens kun je ook een reden hebben waarom het delen van afbeeldingen op jouw website niet wenselijk is.  Bijvoorbeeld omdat je de afbeeldingen wegens het auteursrecht niet kan of wil delen. In dat geval kun je een stukje code aan je website toevoegen waarmee je het pinnen juist onmogelijk maakt.

Stap 3: Creëer je eerste boards
Nadat je je account hebt aangemaakt, het hebt voorzien van een bio-tekst en een profielfoto, kun je aan de slag met het maken van je boards. Pinterest genereert bij het aanmaken van een account automatisch een aantal standaard boards:

Favorite Places & Spaces
For the Home
My Style
Products I Love
Books worth Reading

Om je merk goed neer te zetten, kan het geen kwaad deze standaard boards direct te wijzigen en meer aan te laten sluiten op jouw merkbeleving. Een mooi voorbeeld hiervan is de inrichting van Etsy.com op Pinterest. Met boards als ‘Gift ideas’, DIY-projects’ en ‘Home Sweet Home’.

etsy1-570x253

Zorg voor een heldere indeling. Hoe specifieker je boards hoe beter. Liever: ‘Toetjes voor chocolade-junkies’ dan ‘Recepten’. Geef ieder board een korte beschrijving en de juiste categorie. Houd het simpel en overzichtelijk. Hetzelfde geldt voor het toevoegen van pins: mooie foto’s, heldere (korte) beschrijving en altijd voorzien van de goede deeplink.

Het lijkt misschien aantrekkelijk om aparte afbeeldingen te maken en je logo af te beelden. Doe. Dit. Niet. Pinterest is een platform t.b.v. contentsharing. Geen marketingplatform.

Stap 4: Contentstrategie
Om makkelijk content aan je boards toe te kunnen voegen, installeer je de bookmarklet in je browser. Daarmee kun je vanaf ieder willekeurige website direct content toevoegen. Je klikt op ‘pin it’. Kiest de juiste afbeelding en voegt tenslotte een korte tekst toe.

Grote vraag is vervolgens, welke content verzamel je rond jouw merk? Want natuurlijk heeft Etsy een luxe positie met de keuze uit honderdduizenden producten van duizenden shopeigenaren, maar hoe zit dat met jouw merk? Pinterest is geen platform voor zelfpromotie (dat communiceert Pinterest helder als  punt 3 in de etiquette). Je zult dus iets creatiever te werk moeten gaan.

De meest populaire thema’s op Pinterest zijn recepten, zelfmaak ideeën en home decor. Daarnaast zie je veel (reis) adressen, quotes en infographics. En net als op Youtube doen schattige en grappige baby’s en dieren (#zucht) het goed. Denk hierbij aan de populaire thema’s op Pinterest, maar zoek vooral de juiste softspots rondom jouw merk. Welke content heb je beschikbaar die mensen zouden willen delen? Maak vervolgens een schema. Vaste dagelijkse pins geven jezelf én je volgers houvast. Gebruik een tool als Pinerly om je pins te schedulen.

Verzamel inspiratie bronnen
Een mooi voorbeeld is Whole Foods Market. Onder de noemer ‘These are just a few of the things we love…” verzamelt en deelt deze Amerikaanse biologische supermarkt recepten, recycle-tips en quotes, aangevuld met verhalen rondom het merk zoals de Whole Planet Foundation. Whole foods gebruikt Pinterest zoals willekeurig ieder andere gebruiker.

wholemarket-570x273

Verzamel trends
Tijdschriften doen het al decennia. Het verzamelen en tonen van trends. Op Pinterest is het één veelgekozen invalshoeken. Warenhuizen  zoals Bergdorf GoodmanBarneys NY enASOS houden hun followers via Pinterest op de hoogte van de laatste modetrends.

yellowisthenewpink-570x291

Wijs de weg
Pinterest bestaat niet alléén maar uit spullen. Ook voor mooie plekken, is volop ruimte. Zoals het board van reclamebureau GSD&M, Texas. Dat Pinterest gebruikt als gids naar de SXSW essentials. Het SFMOMA gebruikt Pinterest o.a. om tentoonstellingen aan te kondigen.

venues-570x288

Live the brand
Hoe krachtiger de lifestyle elementen rondom jouw merk, hoe logischer het is om deze te gebruiken om boards omheen te creëren. Een aantal goede doelen zetten Pinterest op deze manier in. Waaronder charity: water en Amnesty International USA. Maar ook tijdschriften als People en Time magazine

amnesty-570x300

Pinterest als continue focusgroup
Zodra het gebruik van Pinterest ook in Nederland toeneemt, is het een mooie tool om trends binnen jouw segment en speelveld te spotten. Volg je followers terug om een goed beeld te krijgen van wat hot & happening is. Je hebt de beschikking over een enorme hoeveelheid informatie over de interesses, passies en dromen van je doelgroep.

Wedstrijden & acties
Er zijn nog maar weinig voorbeelden van merken die Pinterest gebruikt hebben om wedstrijden en acties op te zetten. Zal het een kwestie van tijd zijn voor de term ‘pin en win’ onder marketeers net zo is ingeburgerd als een ‘retweet‘-actie? De mogelijkheden zijn er. Laat gebruikers foto’s pinnen van de momenten waarop ze jouw product gebruiken. Schrijf wedstrijden uit voor het verzamelen van mooie boards rondom specifieke thema’s of laat je fans een wishlist maken van films die niet mogen ontbreken op het filmfestival. De met zorg gekozen winnaar ontvangt entree-kaarten, gratis producten, cadeaubonnen of verzin-het-maar.

Stap 5: zet jezelf op de kaart
Het verkrijgen van volgers werk op Pinterest vergelijkbaar als op Twitter. In het begin is het een kwestie van hard werken. Het gaat om volgen én gevolgd worden. Ga niet af zitten wachten tot jouw publiek je gevonden heeft. Begin actief met het opbouwen van een netwerk. Volg pinners die jouw producten pinnen en ga op zoek naar interessante boards. De kans is groot dat de connectie wederzijds is.

Ben je actief op Twitter? Plaats sommige pins dan ook als tweets. Let wel op dat dit niet te vaak gebeurd. Niets zo irritant als een Twitter timeline vol automatisch gegenereerde links. Koppel Pinterest aan je Facebook profiel en verwijs op je brandpage naar nieuwe interessante boards. Of hang Pinterest als een aparte tab in je Facebookpagina. Integreer Pinterest regelmatig in de content van je weblog en communiceer je account op je website, in je nieuwsbrief, in je e-mail handtekening en op andere sociale media.

Gebruik dit momentum om te experimenteren en verder te kijken dan je eigen merk lang is. Zo pak je de kans om mee te liften op het nieuwe, frisse en innovatieve karakter dat de Pinterest momenteel heeft.


Dit artikel werd eerder gepubliceerd op In10.nl