Op de drempel van mijn mini-sabbatical, maakte ik een lijst boeken die ik deze zomer hoop (uit) te lezen.

Ons feilbare denken, Daniel Kahneman

Bol.com: “Daniel Kahneman is de grondlegger van de gedragseconomie en de geluksstudies. Hij maakte korte metten met het idee van de rationeel calculerende mens die in zijn eigen voordeel handelt. Daarvoor in de plaats introduceerde hij de feilbare menselijke psyche in de economie, gekenmerkt door gebrekkig oordeelsvermogen in onzekere omstandigheden.”

In alle eerlijkheid ben ik al een maand of zes onderweg en nu over de helft. Ik wil me Kahneman’s theorie over onze denkprocessen, besluitvorming en alle vormen van bias die we daarin tegenkomen nl. ècht eigen te maken.

De wijze waarop Kahneman het denken heeft opgedeeld in systeem 1 (Thinking fast) en systeem 2 (Thinking slow) is fascinerend en geeft heel veel inzicht in ons gedrag. Daarbij is het geweldig om alle vormen van bias te herkennen die ons tijdens dit denken in de weg zit.

The Content Trap, Bharat Anand

Bol.com: “Harvard Business School Professor of Strategy Bharat Anand presents an incisive new approach to digital transformation that favors fostering connectivity over focusing exclusively on content.”

Anand beschreef en doceerde 15 jaar lang business cases van mediabedrijven op Harvard. De inzichten die hij hiermee wist te vergaren bundelde hij in een framework dat hij beschrijft in dit boek. Kortom: een must read voor iedereen met interesse in de toekomst en overlevingsstrategie van media.

Serendipiteit, Pek van Andel en Wim Brands

Bol.com: “Wim Brands interviewde Pek van Andel over zijn zwak voor `de ongezochte vondst: hoe zijn Spielerei nebenbei, het verzamelen van serendipiteiten uit wetenschap, techniek en kunst, uitmondde in Ernst im Spiel.” 

Een aantal maanden geleden kwam van Andel langs op de FD-redactie om ons te doceren over het belang van serendipiteit. Want: de grootste ontdekkingen deed de mensheid bij toeval. Na zijn bezoek was het alsof hij mijn geest had gewassen. Ik besefte me hoezeer ik zelf geloof en leef naar de regels van serendipiteit. There’s a word for that!

This is service design thinking, Marc Stickdorn & Jakob Schneider

Bol.com:“It introduces service design thinking in manner accessible to beginners and students, it broadens the knowledge and can act as a resource for experienced design professionals.” 

Dit najaar volg ik de masterclass Design Thinking Facilitation aan de Design Thinkers Academy in Amsterdam. Ik wil mijn skills om workshops te faciliteren zoals een Designsprint en Customer Journey mapping verder uitbreiden. Dit boek lees ik (opnieuw) ter voorbereiding.

How to fix the future, Andrew Keen

Bol.com: “From the author described as ‘the Christopher Hitchens of the internet’. Powerfully argued and deeply engaging, this provocative book describes his urgent worldwide search for ways humanity can protect itself from the dark side of the digital future”

Ik heb een haat-liefde verhouding met Keen. Lang stond ik veel meer aan de positieve kant van alle digitale ontwikkelingen. Ik vond Keen een naargeestig mannetje. De laatste vijf jaar is mijn inzicht gekeerd. Nu begrijp ik zijn waarschuwingen en zien we alle nadelen en risico’s die hij -altijd al- predikte. Tijdens TNW 2018 greep Keen me met zijn pleidooi dat het NU tijd is om onze toekomst te fixen.

Donuteconomie, Kate Raworth

Bol.com: “In Donuteconomie laat econoom Kate Raworth zien hoe het mainstream economische denken ons op een dwaalweg heeft gezet. Ze tekent de routekaart die ons kan leiden naar het punt waarop in de behoefte van iedereen kan worden voorzien, zonder dat dit ten koste gaat van onze planeet. Dit alles resulteert in een alternatief en innovatief economisch model voor de 21e eeuw.”

Dit boek is me door zo ongeveer iedereen in mijn omgeving aangeraden en mag dan ook niet ontbreken op deze lijst.

Zal het me lukken ze alle zes uit te lezen? Je kunt me ook volgen op Goodreads.